Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies.

Wyszukaj firmę:

Aktualności:

Struktura biznesplanu

2013-06-04

 

 

 

 Struktura biznesplanu

 

 

 

Biznesplan stale jest niedocenianą formą wsparcia w zarządzaniu celami firmy i ich etapową realizacją.

Szczególnie źle nastawieni są do konieczności jego sporządzania przedsiębiorcy mający doświadczenie w branży. Ich obroną przed przyjęciem do wiadomości tego, że jest to niezbędny element planowania, jest stwierdzenie, że przecież dotąd „wszystko jakoś szło”. Przy czym zapominają oni, bądź nie chcą przyjąć do wiadomości, że formalna struktura biznesplanu sama w sobie stanowi czynnik porządkujący zasoby i ograniczający do minimum ryzyko przypadkowości (m.in. dzięki zastosowaniu w opisach elementów wariantywnych, zwanych popularnie „w razie, gdyby…”).

Niezależnie od skali samego przedsięwzięcia, budowa biznesplanu narzuca pewną logikę opisu, schemat, który warto wykorzystać jako stelaż dla własnych pomysłów i rozwiązań, a nie jak sztywny gorset, ograniczający mobilność idei. Elementem otwierającym dokument jest streszczenie. Powinno ono zawierać maksymalnie zwarty, treściwy,

a zarazem niepozbawiony istotnych szczegółów opis całego przedsięwzięcia. Określa się w nim cel powstania biznesplanu, a także strukturę potrzeb finansowych (z jakiego źródła będą pochodzić pieniądze na konkretne inwestycje), opis oferowanego produktu

lub usługi W streszczeniu warto ująć potwierdzone kompetencje personelowe, zwiększające szanse powodzenia.

Dalej winien się znaleźć opis firmy – tutaj ważna jest informacja, na ile będą one konkurencyjne na rynku, w obrębie którego chce funkcjonować przedsiębiorca, czyli – praktycznie rzecz biorąc –

czy przetrwa współzawodnictwo z innymi firmami, hasło przewodnie działalności, osobowość prawna firmy (forma prowadzenia działalności). Kolejny istotny element to informacje dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem – formalna struktura grona kierowniczego z uwzględnieniem jego indywidualnych kompetencji administracyjnych.

Szczególną uwagę warto poświęcić budowie części „plan marketingowy” – powinny się tu znaleźć konkretne informacje na temat strategii cenowej, działań promocyjnych zorientowanych na konkretnego klienta, opis specyfiki marketingowej danej lokalizacji. Dobrze jest operować faktami, konkretem i określonym pomysłem po to, by nie „lać wody”, co w oczach czytelnika biznesplanu sugerowałoby, iż jego twórca kierować się może zasadą, że „jakoś to będzie”.

Dalej umieszcza się dane dotyczące organizacji pracy w firmie – system wynagrodzeń pracowniczych, konieczne szkolenia, określenie sposobu prowadzenia księgowości (wewnętrzna czy zewnętrzna). Ogromnie istotny jest harmonogram realizacji przedsięwzięcia – ustalenie, ile czasu przeznacza się na wcielenie w życie poszczególnych etapów działania wraz z opisaniem odpowiedzialności za ich urzeczywistnienie. Kolejny element obejmuje analizę szans i ryzyka – czyli uwzględnia pewne czynniki zewnętrzne mogące wspomóc rozwój, lub utrudnić funkcjonowanie na rynku – wraz ze stosownym opisem konkretnych działań idących za tymi refleksjami. Biznesplan kończy się rachunkiem zysków i strat – w jaki sposób przedsiębiorca planuje osiągnąć i utrzymać płynność finansową. Tu należałoby umieścić arkusz bilansowy oraz strategię finansową w perspektywie rocznej (szczegółowo)

i dwu- lub trzyletniej (w zarysie).

Dostępne rodzaje płatnosci