Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies.

Wyszukaj firmę:

Aktualności:

Sekrety skutecznego telemarketingu

2013-10-28

 Nikt nie lubi być nagabywany, przymuszany do czegoś, zarzucany mnóstwem szczegółów wbrew własnej woli, czy niedopuszczany do słowa. Stąd bierze się większość niepowodzeń, którymi kończą się rozmowy pracowników call center z aktualnymi bądź potencjalnymi klientami reprezentowanej przez nich firmy. Co prawda dzięki wkroczeniu do branży doświadczonych specjalistów z zakresu komunikacji interpersonalnej, coachów i psychologów, skala porażek komunikacyjnych, a co za tym idzie i biznesowych, znacząco się w ostatnich latach zmniejszyła, jednak  warto być świadomym, jakie działania telesprzedawców trwale zniechęcą klientów do danej marki, a jakie pozwolą im odnieść wrażenie, że ktoś czuwa nad ich dobrem i dba o nich.

         Istotą komunikacji – w tym oczywiście telefonicznej – jest wzajemność kontaktu. To znaczy, że uczestnicy rozmowy „zamieniają się” nadawcy i odbiorcy. Na szczęście minęły czasy, gdy konsultant telefoniczny przedstawiwszy się mimochodem (i najczęściej niewyraźnie) przechodził do – beznamiętnej – recytacji oferty, pozostawiając słuchacza bezradnym wobec tak nachalnego przekraczania jego granic. Zważywszy, że pierwsze sekundy rozmowy decydują najczęściej o jej dalszym przebiegu – a mianowicie o tym, czy adresat oferty w zdenerwowaniu ciśnie słuchawką, czy też zaintrygowany propozycją uważnie jej wysłucha, powinno się o początek rozmowy zadbać w sposób szczególny. Konsultant powinien nie tylko przedstawić się, i wyjawić z jakiej firmy dzwoni, ale też koniecznie zapytać, czy rozmawia z osobą, która figuruje w jego bazie danych, i zapytać, czy dana osoba może w danej chwili rozmawiać. Taki wstęp pokazuje, że szanuje się osobę, do której się dzwoni, i co ważne – słucha się jej odpowiedzi. Na końcu rozmowy – niezależnie od jej ostatecznego efektu bezwzględnie należy podziękować za poświęcony czas i życzyć miłego dnia. To grzeczne i uprzejme podejście powinno dobremu konsultantowi utrzymać pozytywne wrażenie, lub złagodzić ewentualne zgrzyty w kontakcie z tak zwanym klientem trudnym.

Stanowisko konsultanta telefonicznego muszą zajmować osoby z wysokimi umiejętnościami sprzedażowymi, które przecież w dużej mierze opierają się na kompetencji komunikacyjnej. W podejściu konsultanta ważne jest to, by miał przekonanie do produktu, czy usługi, z ofertą których dzwoni, a także przedmiotową wiedzę. Przekonanie, że ma się do zaproponowania coś ciekawego i wyjątkowego odbiorca słyszy w głosie i tonie nadawcy – łatwiej pokusi się wówczas o wysłuchanie oferty. Zainteresowany może zadać pytanie odnośnie do niej, i jeśli wówczas zostanie „przekierowany” do innego działu – uznać wypadnie, że jest to klient stracony. Kompetencje komunikacyjne i wiedza produktowa to podstawy, bez których telemarketing nie może być efektywny.

Warto zwrócić uwagę na – modne ostatnio – zwracanie się do rozmówce per „pani Mario”, „panie Jarosławie”. Z założenia ma ono zmniejszać dystans komunikacyjny, jednak może odnieść skutek odwrotny do zamierzonego – ktoś może uznać, że jego imię jest zarezerwowane dla osób, które zna i lubi, nawet w połączeniu ze zwrotem grzecznościowym. Taka osoba podczas całej rozmowy będzie odczuwać dyskomfort, i siłą rzeczy nie zdecyduje się na skorzystanie z proponowanych zmian.

Dostępne rodzaje płatnosci