Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies.

Wyszukaj firmę:

Aktualności:

Dobry sprzedawca poszukiwany

2013-06-19

 Dobry sprzedawca poszukiwany

 

Na współczesnym rynku pracy w Polsce mamy do czynienia z pewnym interesującym fenomenem.

Mimo nieustannie rosnącej stopy bezrobocia i zalewu tzw. umów śmieciowych, dziedziną, w której wciąż można znaleźć stosunkowo dobrze płatną pracę i to całkiem często w oparciu o rzeczywistą umowę regulowaną przez kodeks pracy jest handel. Jak to możliwe, że na dziesiątkach portali zajmujących się zamieszczaniem ofert zatrudnienia codziennie pojawiają się nowe anonse w sprzedaży towarów i usług, w tym w szeroko rozumianej dziedzinie call center?

Sekret wydaje się tkwić w tym, że wiele osób jest zdania, że praca w handlu nie wymaga żadnych szczególnych kompetencji, stąd jest zadaniem łatwym i dla każdego. Pracodawcy jednak – kupcy, handlowcy, franczyzobiorcy – wiedzą znakomicie, że dobry sprzedawca to fachowiec wart tyle złota, ile sam waży, ponieważ jego kompetencje, zdolności i zaangażowanie przekładają się po prostu na wynik finansowy przedsiębiorstwa.

Dobry sprzedawca nie jest robotem do podawania towaru, udzielania informacji o usłudze, inkasowania należności i wydawania reszty. Jest po trochu wszystkim: marketingowcem, psychologiem, subiektem, księgowym… Pierwszym i wydaje się najważniejszym wymogiem, jaki stawia się potencjalnemu sprzedawcy poza uczciwością jest konieczność odnoszenia się z sympatią i zrozumieniem do innych ludzi. Nie wystarczy bowiem mechaniczne klepanie grzecznościowych formułek typu „dzień dobry”, „do widzenia”, „dziękuję” i „czego sobie pan/pani życzy?”. Klient obrzucony zdawkowymi grzecznościami wyczuwa fałsz i nie czuje się wystarczająco dobrze obsłużony, co może przyczynić się do tego, iż ponownie nie wróci do danego miejsca.

Dobry sprzedawca odnosi się z szacunkiem do każdego klienta, niezależnie od tego, za jaką kwotę ów zrobi zakupy. Potrafi w sposób indywidualny odnieść się do każdej osoby przekraczającej próg placówki handlowej, potrafi dobrze rozpoznać potrzeby nabywcy i pozostawić po sobie takie wrażenie, że klient zapamięta, jak się w tym miejscu czuł i w niedługim czasie pojawi się ponownie. Umiejętność zyskania stałych klientów jest też nie lada umiejętnością, i ten, kto ją posiadł dobrze sprawdzi się zarówno w handlu towarami, jak i w sprzedaży usług.

Firmy chętnie zatrudniają osoby młode, energiczne, uśmiechnięte, ale przede wszystkim zorientowane na wychwytywanie i zaspokajanie potrzeb konsumenckich klienta. Ważna jest przy tym należyta skrupulatność w prowadzeniu ewidencji towarów, wystawianiu dokumentów sprzedaży czy dokonywaniu zamówień i sporządzaniu zapotrzebowań. Słowem – wykonywanie pracy osoby sprzedającej na odpowiednim poziomie jest nie lada wyzwaniem i wymaga z pewnością różnorodnych kompetencji i umiejętności (np. pracy z tzw. trudnym klientem). Nie każdy się do tej pracy nadaje, stąd stała rotacja na stanowiskach sprzedażowych – słabi po prostu „wypadają z gry”…

Dostępne rodzaje płatnosci