Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies.

Wyszukaj firmę:

Aktualności:

Asertywność w komunikacji międzyludzkiej

2013-05-15

 Asertywność w komunikacji międzyludzkiej

 

 

Asertywność jest stanem pośrednim pomiędzy postawą uległości, a postawą agresji. Mimo, iż łączy w sobie pewne elementy obu z nich, nie jest z żadną z tych postaw tożsama. O ile uległość oznacza bierną zgodę na to, by ktoś inny przeprowadzał swoją wolę; gotowość do rezygnacji ze stawiania własnych żądań, dążeń i oczekiwań, a agresja wiąże się z bezkompromisowym realizowaniem tego, czego się chce, o tyle asertywność zakłada, że zarówno ja, jak i mój partner w akcie komunikacji jesteśmy kimś godnym szacunku, mamy prawo mieć odmienne poglądy i podejmując decyzje bierzemy za nie odpowiedzialność. Asertywność to zespół umiejętności obejmujący między innymi zdolność do wyrażania własnych opinii – w tym także krytycznych, potrzeb, do odmawiania zgodnego z własnym przekonaniem. Postawa taka zakłada uczciwość i autentyczność, zachowania zgodne z wewnętrznym przekonaniem. Wynika z jednoczesnej świadomości siebie, jak i z wrażliwości na innych.

Postawę asertywną charakteryzują zachowania nacechowane właśnie szacunkiem – dla siebie samego, własnych przekonań, poglądów, a także dla drugiej osoby i jej odmienności. Ten, kto zachowuje się asertywnie, akceptuje własne prawo do wyrażania swoich poglądów i emocji, do dbania o realizację własnych potrzeb, jednak dostrzega również i szanuje potrzeby innych ludzi, i nie narusza ich prawa do podobnego postępowania. W akcie komunikacji najważniejsze jest wzajemne porozumienie, a to znaczy, ze to, co przekazuje nadawca, powinno zgodnie z jego intencjami zostać zrozumiane przez odbiorcę. Powinien on oprócz tego udzielić nadawcy informacji zwrotnej, tak, aby ten miał świadomość, jak został przyjęty i odebrany jego komunikat. Kiedy uczestnicy aktu komunikacji postępują asertywnie, czyli z szacunkiem i akceptacją podchodzą do samych siebie i siebie nawzajem, obydwoje mają równe szanse osiągnięcia satysfakcjonującego porozumienia, ponieważ stają się wówczas równouprawnionymi partnerami. Partnerstwo jest kluczowym słowem, jeśli chodzi o zastosowanie teorii asertywności w praktyce komunikacji międzyludzkiej. W danej relacji asertywność stawia obie jednostki na jednym poziomie – a zatem słabszemu partnerowi dodawana jest siła wynikająca z dobrej dla obu stron równowagi i równoważności partnerów komunikacyjnych. Asertywność jako „złoty środek” pozwala na realny, prawdziwy i niezakłócony iluzjami kontakt z rzeczywistością, na twarde stąpanie po ziemi. Jasne stawianie i precyzyjne określanie oczekiwań jest czymś, co daje poczucie bezpieczeństwa zarówno temu, kto te granice stawia, jak i temu, kto się do nich zbliża. Dlatego kształtowanie postaw asertywnych powinno być jednym z podstawowych celów wychowywania i włączania jednostki w społeczeństwo – ponieważ asertywność jak mało co jest kwintesencją dóbr i wartości wyższych – szacunku, empatii, uczciwości i dążenia do prawdy.

 

Dostępne rodzaje płatnosci